מלמעלה: ג׳ולי דלפי בצילום של Yann Gamblin ב-1995 / מג ראיין ב״נדודי שינה בסיאטל״/ אודרי הפבורן ב״ארוחת בוקר בטיפאני׳ס״ / קמרון דיאז ב״החופשה״ / סנופי

>>>
שבעה סוגים של מנוחה
איזה מהם את צריכה? (כנראה שאת כולם)


הספר Sacred Rest: Recover Your Life, Renew Your Energy, Restore Your Sanity של ד״ר סונדרה דלטון-סמית׳ יצא ממש בתחילת המגיפה ונראה לי שתובנת שבעת סוגי המנוחה שמככבת בו מתאימה מאד לעכשיו.
דלטון-סמית׳, בעצמה קורבן של שחיקה, היא רופאה שמספרת שהתלונה הכי נפוצה שעלתה אצלה בקליניקה היא: אנחנו עייפים. גם היא היתה תשושה, למרות לילות של תשע שעות שינה ובדיקות תקינות. המסקנה שלה: יש שבעה סוגים שונים של מנוחה ואנחנו זקוקות לכל השבעה כדי להרגיש באמת rested. מנוחה, אם לצטט את האתר mindfulhealthsolutions.com, היא מצב של רגיעה פיזית, מנטלית ורגשית שמאפשר לגוף ולתודעה לשקם את עצמם מתלאות הסטרס היומיומי. מנוחה, הם אומרים שם, חשובה בדיוק כמו תזונה נכונה ותנועה.
שבעת סוגי המנוחה שדלטון-סמית׳ מתייחסת אליהם: פיזית, מנטלית, רגשית, חושית, יצירתית, חברתית ורוחנית.

>>>
יודעת מה המנוחה שהכי חשובה לך כרגע? לכי על זה:

מנוחה פיזית
חוץ מהקלאסיקה (שינה טובה או תנומות קצרות) הנה עוד כמה דברים שאפשר לעשות: מתיחות, מסג׳ והפתעה: הליכה. 
למה צריך את זה: כדי להיות יותר ערניות (דה), לעזור לגוף לשקם את עצמו ולהפחית כאבים מסוגים שונים.

מנוחה מנטלית
לכבות או להתרחק מהטלפון, לקחת הפסקה מהרשתות החברתיות, לעשות מדיטציה.
למה צריך את זה: כדי לאפשר למוח להתמודד עם עומס המידע מה שיאפשר, בין השאר, שינה טובה יותר (פחות מחשבות טורדניות לפני השינה) וריכוז (לא עוד כניסה לחדר בלי לזכור מה הביא אותך לשם).

מנוחה רגשית
למצוא זמן לבד, להימנע מסיטואציות שאת יודעת שבעיקר יכניסו אותך למתח, לדבר עם חברה, לכתוב, לצאת לטבע.
למה צריך את זה: כדי להימנע משחיקה (את סוג המנוחה הזו צריכים בעיקר אלה שמתמודדות לבד עם עומס רגשי, נגיד הורים שלא יכולים לספר לילדים שלהם על המצב, או מנהלות שצריכות לפטר עובדים).

מנוחה חושית
לכבות את הטלוויזיה. לעצום את העיניים. להיות לבד בחדר שקט. לעשות אמבטיה. להקשיב למוזיקה מרגיעה. לנשום נשימה מודעת.
למה צריך את זה: אנחנו מוצפות במתקפה על החושים על בסיס יומי ואם לא ננהל את זה, זה ייגמר בחוסר סבלנות, זעם ובעוד סטרס.

מנוחה חברתית
להיות קצת לבד. להימנע מאירועים חברתיים זוללי אנרגיה, אבל להשקיע במפגשים חברתיים שנותנים אנרגיה.
למה צריך את זה: זה עניין של ניהול נכון של משאבים, בסופו של דבר זה יעזור לנו להיות יותר נחמדות לאנשים שמגיע להם שנהיה נחמדות אליהם.

מנוחה רוחנית
מדיטציה או תפילה או שניהם, זמן בטבע, יוגה, התנדבות.
למה צריך את זה: אנחנו צריכות תחושת שייכות ומשמעות. מי שהשגרה שלה לא מספקת לה את זה, נמצאת בסיכון מוגבר לשחיקה.

מנוחה יצירתית
לקחת הפסקות יזומות מהצורך להיות פרודוקטיביות, זו יכולה להיות גם חצי שעה באמצע היום שבה לא מתעסקות בעבודה. למצוא יופי ביום יום. לצאת לטבע. לאמץ תחביב.
למה צריך את זה: מי שצריכה מנוחה יצירתית היא מי שמרגישה שהיא פתאום מתקשה בקבלת החלטות, שנגמרו לה הרעיונות, שהיא תקועה. המנוחה הזו תאפשר להשראה לחזור ולזרום.

>>>
לא יודעת מה המנוחה שהכי קריטית לך כרגע? פה יש שאלון חינמי שבעזרתו תוכלי לזהות איפה את הכי מותשת (אני גיליתי שנקודות התורפה שלי הן בתחום המנוחה הפיזית והחושית).

>>>
Rest is not for weaklings. Hollowing out space for rest is work. Finding time for rest is the hands and feet of the promises we long to claim. It means saying no. It means having limits with ourselves. It means having limits with others. It takes
courage to rest in the midst of an outcome-driven society
(ד״ר סונדרה דלטון-סמית׳)

>>>
צריך ללמוד עם זה לחיות.
(אריק איינשטיין)